poniedziałek, 27 lipca 2015

Jagodzianki z kruszonką

3


Moje ulubione drożdżówki które kupowałam przynajmniej raz w tygodniu wracając z zakupów lub zajęć szkolnych. Najbardziej smakowały mi jeszcze ciepłe z kruszonką i cukrem pudrem. Od tamtego czasu minęło kilka lat a ja w tym czasie nie zjadłam ani jednego ciasta drożdżowego z jagodami. Postanowiłam to nadrobić i upiekłam hurtową ilość bardzo smacznych jagodzianek.  Nawet kilka zamroziłam na tzw. "czarną godzinę", ale większość po prostu została zjedzona przy popołudniowej kawie. Nie ma co ukrywać, były przepyszne. Bardzo delikatne i puszyste. Z dużą ilością jagód w środku. Polecam. 

Jagodzianki z kruszonką

Ciasto:
500 g mąki pszennej
7 g suchych drożdży
szczypta soli
1 szklanka mleka
1 jajko
1/4 szklanki oleju słonecznikowego
1/2 szklanki cukru
mały cukier wanilinowy

Nadzienie:
300 g jagód
3 łyżki cukru
1 łyżka mąki ziemniaczanej

Kruszonka:
100 g mąki
50 g cukru
50 g masła

Dodatkowo:
1 jajko
1 łyżka mleka
cukier puder

Wszystkie składniki na nadzienie wymieszać ze sobą. Ciasto: mąkę wymieszać z suchymi drożdżami. Dodać pozostałe składniki i wyrobić na gładkie i jednolite ciasto. Gotowe przełożyć do miski oprószonej mąką, nakryć ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce na 1,5 godziny do podwojenia objętości. Po tym czasie ciasto krótko wyrobić i podzielić na 16 równych części. Każdą uformować w kulę i ułożyć na dużej blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Nakryć ściereczką i odstawić na 15 minut. Następnie każdą wyrośniętą kulę spłaszczyć na cienki placek a na jego środku ułożyć jagody (kopiasta łyżka jagód). Każdy placek dokładnie zlepić jak pierogi, uformować w kulę i przełożyć na blaszkę, zachowując odstępy. Nakryć ściereczką i odstawić do wyrośnięcia na 45 minut. Po tym czasie wierzch każdej bułeczki posmarować jajkiem wymieszanym z mlekiem i posypać kruszonką powstałą po roztarciu wszystkich składników między palcami. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 200ºC bez termoobiegu i piec na złoto przez 15 minut. Gotowe jagodzianki wystudzić na kratce i posypać cukrem pudrem. 


3 komentarze: